Termin “afiliacja” powinien być znany szczególnie osobom, które prowadzą sklep internetowy, blog lub inną działalność w social mediach. Co ciekawe, mimo dynamicznego rozwoju internetu i wzrostu sprzedaży towarów i usług w internecie, termin ten dla wielu osób jest nieznajomy i często mylony. Czym więc jest afiliacja? Dla kogo jest zalecana?
Czym jest afiliacja?
Afiliacja to nic innego jak podtrzymywanie pozytywnych, przyjaznych stosunków z klientami, kontrahentami i innymi współpracownikami. O afiliacji można mówić w kontekście kilku płaszczyzn, takich jak na przykład płaszczyzna polityczna, czy psychologiczna. Dlaczego? W przypadku partii politycznych partie współpracują z danymi zgrupowaniami. W wielu przypadkach o afiliacji można mówić w trakcie kampanii wyborczych, kiedy to kandydat na dane stanowisko pragnie podtrzymywać dobre stosunki z wyborcami i zyskać grono kolejnych zwolenników. Na płaszczyźnie psychologicznej mówić można o podstawowej potrzebie jednostki do spędzania czasu z innymi ludźmi. Oczywiście afiliacja w kontekście internetu łączona jest z szeroko rozumianym marketingiem. Marketing afiliacyjny to współpraca pomiędzy podmiotami w celu zyskania obopólnej korzyści. Podmiotami współpracującymi w afiliacji jest:
- Wydawca- Serwisy internetowe oraz użytkownicy, którzy chcieliby zarobić na produktach danego producenta. Mogą być to blogerki, właściciele firm oraz osoby uprawiające tak zwany ”marketing szeptany”.
- Reklamodawca- Firmy, które chcą wypłacić na rynek lub zwiększyć sprzedaż oferowanych produktów płacąc wyłącznie za efekty danej reklamy.
- Sieci afiliacyjne- Systemy internetowe, które umożliwiają podjęcie współpracy reklamodawcy z wydawcami, w zależności od efektów reklamy.
Jak powstały programy afiliacyjne?
Pierwszy program afiliacyjny został stworzony przez Amazon, czyli największą księgarnię na świecie. Jeff Bezos, czyli prezes i jednocześnie założyciel firmy stworzył programy afiliacyjne jako część kampanii promocyjnej serwisu. Oczywiście początki nie należy do prostych. Wiązały się nierzadko z koniecznością dużych nakładów pracy. Cały proceder rozpoczął się od namawiania afiliantów do tego, aby umieszczali linki do książek, które sprzedawane były na Amazon. Za każdą sprzedaną książkę wypłacana była prowizja, co zachęcało kolejnych afiliantów do podjęcia współpracy. Tak naprawdę firmy, które ówcześnie współpracowały z Amazon, nie musiały nic robić, poza udostępnieniem linków do danych książek w swoich serwisach. Co ciekawe, liczba afiliantów dynamicznie wzrasta, a znani reklamodawcy coraz chętniej podejmują współpracę z afiliantami. To szansa na zyskanie ogromnej liczby klientów oraz szansa na większy zarobek.
Dlaczego warto zarabiać w ten sposób?
Wiadomo już, że afiliacja to współpraca internetowa pomiędzy wydawcą a reklamodawcą. Nad współpracą czuwa sieć afiliacyjna, która kontroluje jej przebieg oraz jakość. Co ciekawe, afiliacja to jeden z najskuteczniejszych obecnie sposób na to, aby zarabiać bez wychodzenia z domu. Oprócz tego można jedynie dorabiać do domowego budżetu, co dla wielu osób będzie bardzo korzystnym rozwiązaniem. To zarazem jedno z najprostszych narzędzi umożliwiających spieniężenie swoich działań w sieci. Reklamodawcy uzyskują od sieci afiliacyjnej listę potencjalnych wydawców, co skutkuje późniejszą możliwością zarabiania środków przez wydawców na tej współpracy. Główną zaletą zarabiania w tym przypadku jest nienormowany czas pracy. Wydawcy podejmują samodzielne decyzje związane z intensywnością reklamowania danego produktu, czy usługi oraz co i kiedy chcą polecać swoim obserwatorom, czy odbiorcom. Wydawca działa w sposób niezależny i w każdej chwili może zerwać współpracę z danym reklamodawcą. Nie trzeba nawet podawać przyczyny zerwania współpracy.
Dla kogo afiliacja będzie dobrym rozwiązaniem?
Afiliacja to możliwość szybkiego i prostego zarobku dzięki współpracy z reklamodawcami i sieciami afiliacyjnymi. Wśród osób, które szczególnie powinny rozważyć zarabianie w ten sposób, wymienić można:
- Blogerów,
- youtuberów,
- instagramerów,
- sprzedawców internetowych.
- działaczy internetowych,
- copywriterów.
Rodzaje płatności w programach afiliacyjnych
Skoro już wiadomo, dlaczego warto bliżej zainteresować się terminem afiliacja, i w jaki sposób można na tym zarobić, warto dowiedzieć się, jakie rodzaje płatności dostępne są w przypadku takiej współpracy. Wśród dostępnych opcji wymienić można:
- Cost per click- Reklamodawcy płacą swoim wydawcom środki od każdego wejścia na dzięki umieszczonemu linkowi na stronie wydawcy. W przypadku tego modelu pod uwagę nie jest brany zakup towaru przez klienta. Środki uzyskuje się więc tutaj za umieszczenie linka i kliknięcia linka gości strony.
- Cost per lead- Środki wypłacane są wydawcy przez reklamodawcę na podstawie zainteresowania klientów danym produktem lub usługą. Pieniądze pozyskiwane są dzięki wypełnieniu formularza przez gościa strony, który umieści w nim swoje dane.
- Cos per sale- Właściciel danej strony uzyskuje prowizję od kupionego towaru lu usługi oferowanego przez reklamodawcę,
- Mieszane- Wliczane jest tutaj stałe wynagrodzenie na miesiąc afilianta wraz z prowizją za sprzedane produkty oraz pozyskiwanie nowych afiliantów.