Poprawnie ułożona ekspozycja może zachęcić klientów do kupienia towaru – do takich wniosków już dawno doszli psychologowie zajmujący się strategiami sprzedaży. W związku z tym powstała dziedzina zajmująca się układaniem wystaw sklepowych tak, by były jak najbardziej widoczna. Zajmują się tym agencje merchandisingowe. Dlaczego warto skorzystać z ich usług?
- Czym jest merchandising?
- Jak działa agencja merchandisingowa?
- Usługi merchandisingowe – zalety
Czym jest merchandising?
Zgodnie z obecnie obowiązująca definicją merchandising to usługi marketingowe, które określają zasady stosowania znaków towarowych po to, by poprawić efekty sprzedaży. Usługi merchandisingowe musza być dopasowane do potrzeb klienta. Każda firma ma bowiem swoich klientów, którzy w określony sposób korzystają z usług. Dlatego podczas swojej pracy profesjonalny merchandiser musi zapoznać się ze strukturą firmy oraz jej towarem. W ten sposób można ułożyć plan działania, który w dość szybkim czasie przyniesie oczekiwane wyniki. Oczywiście chodzi tutaj o wzrost sprzedaży oraz pomoc w uzyskaniu pozycji lidera danej branży. Statystyki pokazują, że coraz więcej firm korzysta z usług profesjonalnych agencji merchandisingowych.
Jak działa agencja merchandisingowa?
Profesjonalne usługi merchandisingowe polegają na regularnych wizytach w siedzibie firmy. Najcześciej jest to sklep, w którym należy opracować dokładny plan ekspozycji. Podczas spotkań specjaliści układają towar tak, by przyciągną klientów. Należy także wyeksponować wszystkie przeceny mające na celu zachęcenie klientów do zakupów. W takcie wizyt merchandiser może także skontrolować termin ważności produktów spożywczych, jeśli dany sklep działa w tej branży. Oczywiście do zaprezentowania towaru stosowane są różne materiały zwane w skrócie POMS ( z angielskiego point of sales materials). Są to materiały stymulujące sprzedaż, do których zaliczają się między innymi: stojaki na ulotki, wiszące materiały z logo danego produktu, powiększone makiety towaru, ruchoma reklama przytwierdzona do półek, reklamy stojące czy fotografie. Te wszystkie elementy mają sprawić, że klient zauważy dany produkt.
Usługi merchandisingowe – zalety
Działania merchandisingowe przynoszą sklepom duże korzyści. Przede wszystkim pozwalają na uporządkowanie ekspozycji. Chaos na półkach i brak informacji o cenie może zniechęcić klientów. Dlatego odpowiednie zaprezentowanie ma ogromne znaczenie, tym bardziej że większość z nas jest wzrokowcami. Najważniejszą zaleta jest oczywiście wzrost sprzedaży, a tym samym zysków.