Z zakupami zdecydowanie przenosimy się do Internetu! Oczywiście, wciąż niedziele niehandlowe przeznaczamy na buszowanie właśnie po centrach handlowych, ale to sklepy internetowe są dla nas miejscem odnajdywania dosłownie wszystkich produktów. Co jednak sprawia, że do jednych z nich trafiamy częściej, a inne w ogóle nie rzucają nam się w oczy? To ich widoczność w sieci, czyli aspekt, który interesuje, a właściwie powinien interesować osoby, będące na etapie podejmowania decyzji odnośnie założenia sklepu internetowego. Co trzeba wiedzieć, by wyjść na swoje?
Sklep internetowy, który ma sprzedawać
Sklep internetowy w zamyśle ma sprzedawać. Nie jest to jednak tak, że od samego jego istnienia zacznie się sprzedaż. Przed potencjalnym właścicielem sklepu pojawia się spore wyzwanie. Jak dotrzeć do odbiorców? W tym celu potrzebne jest określenie grupy odbiorców, ale i obranie złożonej strategii marketingowej. Złożonej, bo trzeba działać zarówno w obrębie własnego sklepu, jak i na zewnątrz. Promocje, obniżki – to etapy przyciągania uwagi klientów bezpośrednio w sklepie. Wykorzystanie metod docierania do odbiorców w postaci mediów społecznościowych i rozmaitych narzędzi googlowskich – bez tego nie może się obyć.
A teraz wyobraźmy sobie, że szukamy produktu X, nie mając jeszcze wiedzy, w jakim sklepie go znajdziemy. Pierwszy krok to wyszukiwarka internetowa i wpisanie nazwy produktu – mniej bądź bardziej precyzyjnie, dodając konkretne atrybuty, by znaleźć sklep internetowy, który spełni nasze oczekiwania. Setki, tysiące, a nawet miliony uzyskanych wyników. Do których sklepów internetowych zajrzymy? Tylko do kilku pierwszych pojawiających się w wynikach. Co najwyżej kilku, bo zwykle nie zajrzymy na więcej niż 1-3 adresy stron.
Biorąc pod uwagę powyższą sytuację, stworzenie sklepu internetowego i działanie w myśl, że czas zdziała cuda, przynosi opłakane wręcz skutki. Sklep nie będzie po prostu widoczny, nikt go nie znajdzie i nawet najlepszy, niszowy czy atrakcyjny cenowo asortyment, nie będzie miał klientów. Jak to zmienić? Pozycjonując sklep internetowy. To etap, z którego nie można zrezygnować, choć wymaga czasu, pieniędzy i wiedzy. W jaki sposób pozycjonować sklep internetowy można przeczytać w artykule https://www.blog.gdaq.pl/2018/02/skuteczne-pozycjonowanie-sklepu-internetowego-krok-po-kroku/.
Kwestie techniczne mamy już za sobą. Pozycjonowanie idzie całkiem dobrze, efekty są, ale nie do końca zadowalające. Co jeszcze można, a właściwie trzeba zrobić?
Estetyka, która przykuwa uwagę
Nie ocenia się książki po okładce? Teoretycznie nie, ale praktyka pokazuje, że coraz bardziej pod tym względem odbiorcy są wymagający i zasada ta równie mocno tyczy się sklepów internetowych. Strona sklepu, która jest estetyczna, a do tego można liczyć na intuicyjną obsługę, zatrzymuje odbiorcę nie na kilka sekund, ale na znacznie dłużej. Co więcej, sprawia, że ten sam odbiorca dokonuje zakupu, a kolejnym razem wraca po następne produkty. Idąc tym tropem, poleca sklep, który asortymentem, ceną, obsługą i kontaktem go zadowolił.
Ta sama rzecz, czyli estetyka, tyczy się sprzedawanych produktów. Nie bez powodu istnieje usługa wykonywania zdjęć produktowych, ich obróbki, praca grafików i profesjonalnych fotografów. Niskiej jakości zdjęcia, niewyraźne, złe kadry i nieciekawe w dodatku, nie są w stanie obronić żadnego produktu, zniechęcają.
Założenie sklepu internetowego to również cała masa kwestii technicznych, nad którymi trzeba się zastanowić. Mając jednak za sobą fizyczne tworzenie, jeszcze nim ruszy sprzedaż trzeba zacząć pracować nad pozycjonowaniem i estetyką, by sklep internetowy spełniał swoje najważniejsze funkcje.