Jedną z ważniejszych rzeczy przy rozpoczęciu biznesu internetowych, o których – niestety – mało kto może zdawać sobie sprawę, jest wybór odpowiedniej domeny. Decyduje to o m.in. łatwości dotarcia przez użytkowników na Twoją stronę (a tym samym liczbie potencjalnych klientów), a także sprawach związanych z pozycjonowaniem i optymalizacją WWW (co przekłada się na to ile osób odnajdzie Cię w Google).
Jak widzisz wszystko sprowadza się do tego, że im lepsza jest Twoja domena, im trafniej ją dobierzesz, tym więcej osób trafi na Twoją stronę, a tym samym będziesz miał dostęp do większej liczby potencjalnych klientów. Ale co oznacza „dobra” domena i jak ją wybrać?
Czym jest domena internetowa?
Domena internetowa jest „adresem”, pod którym znajdziesz serwis, portal społecznościowych, czy inną dowolną stronę. Domenę „podpina” się do hostingu, na którym zostają umieszczone pliki odpowiedzialne za działanie i treść strony. Nazwę domeny wpisuje się w polu przeglądarki internetowej, po czym przechodzi na właściwą stronę. Co zatem ma wspólnego domena z liczbą potencjalnych klientów?
Otóż, jeżeli wybierzesz dobrą domenę, np. „opony” z końcówką „pl” to łatwiej będzie ją zapamiętać niż „super-opony-tanio-24h” z końcówką „net.pl”. Zatem potencjalnym użytkownikom łatwiej będzie zapamiętać adres twojej strony, a w konsekwencji na nią trafić.
Wybór odpowiedniej domeny ma również znaczenie z punktu widzenia SEO czyli optymalizacji strony internetowej pod kątem przeglądarek. W skrócie mówiąc rozchodzi się o to by w wynikach wyszukiwania organicznego, znaleźć się jak najwyżej. Posługując się powyższym przykładem, jeżeli użytkownik wyszukuje „opony” to domena „opony” z końcówką „pl” może znaleźć się łatwiej w Google wyżej, niż domena „super-opony-tanio-24”. Jeżeli będziesz wyżej w Google, to oczywiście łatwiej będzie Ci pozyskać klientów, bo ludzie wchodzą na strony z pierwszych wyników wyszukiwania.
Jak wybrać dobrą domenę internetową?
Aby wybrać dobrą domenę internetową zdecyduj się zawrzeć w jej nazwie, np.:
- Nazwę swojej firmy
- Słowo kluczowe, na które chciałbyś by użytkownicy Cię wyszukiwali, np. jeśli sprzedajesz opony to niech nazwa twojej domeny brzmi „opony” z końcówką – najlepiej „pl”, bo to domyślnie wybierana końcówka przez większość osób
Pamiętaj by domena była w miarę krótka, chwytliwa i łatwa do zapamiętania. Nie jest łatwo znaleźć dostępną (wolną) domenę i często będziesz musiał na to poświęcić sporo czasu. Ale uwierz, warto.
Jakich domen internetowych unikać?
Unikaj wybierania domen z końcówkami mniej spotykanymi jak „net.pl” „warszawa.net.pl” czy tego typu podobnych. Nikt z potencjalnych odwiedzających nie spodziewa się, że taki jest adres Twojej strony. Nie dodawaj również do nazwy Twojej domeny takich „dodatków” jak choćby „24h” czy tym podobnych.
Najlepsze domeny to te jednowyrazowe, są chwytliwe i łatwe do zapamiętania. Zauważ, że większość domen internetowych, które kojarzysz to tego typu adresy. Pomyśl o tym jakie domeny pamiętasz (a jakie trudno jest Ci zapamiętać) i wtedy zrozumiesz jak działa umysł Internauty, dzięki czemu dobrze dobierzesz nazwę swojej strony WWW.