Nadruk, czy haft? Zadanie nie jest łatwe. Na pierwszy rzut oka wydawałoby się, że przecież nadruk to po prostu “malunek” na odzieży, czy jej elementach, a haft to “babciowa” technika zdobienia, która dawno odeszła do lamusa. Jeśli ktoś tak stwierdza, to jest po prostu w błędzie, bowiem rodzajów zarówno nadruków, jak i haftów jest całe mnóstwo. Dopiero zagłębiając się w ową technologię, będziemy w stanie zadecydować, co bardziej sprosta naszym oczekiwaniom.
Zatem po pierwsze nadruki
Sitodruk to najstarsza technika zdobienia odzieży (i nie tylko) nadrukiem. Wywodzi się z Japonii i Chin i polega na nakładaniu wielokolorowego obrazka za pomocą matrycy przypominającej sito. Stara metoda, a jakże dziś popularna. Jest z pewnością dosyć trwałą i trochę przypomina takie piksele z tym, że na ubraniu. Jest to również najprostszy sposób tworzenia grafiki na odzieży. Następnie rozróżniamy tak zwany termo-druk, bądź termo-transfer. Polega jak sama nazwa wskazuje na termicznym “wtopieniu” nadruku w materiale.
Nadruki w tym przypadku cechuje niesamowita kolorystyka i niemalże fotograficzna jakość. Można by stwierdzić, iż ta metoda jest cóż, bardziej spektakularna. Ponadto można stosować ją do grubych rzeczy, np czapki, którym metodą sitodruku grafiki nie jesteśmy w stanie fizycznie zrobić. Termo-transfery niestety mają jedną wadę, mianowicie są nietrwałe… Spierają się przy praniu itd. Kolejną techniką tworzenia nadruków na ubrania jest “flock”. Ten nadruk nadaje wrażenie zamszowej grafiki.Tutaj również wzór zgrzewa się w materiał przy wysokiej temperaturze, jak również pod ciśnieniem. Ta technika może być stosowana na wszystkich rodzajach materiałów. Ponadto dzięki niej uzyskamy efekt wypukłego nadruku. Tutaj zarówno jakość, jak i wygląd są bezkonkurencyjne w porównaniu z poprzednikami. Jednak i ta technika ma swoje wady: możemy nanosić raczej proste, nieskomplikowane wzory, no i jest dosyć kosztowna. Jednym z lepszych nadruków jest nadruk cyfrowy. Ten jest równie kosztowny, ale pozwala na drukowanie wzorów bezpośrednio na tkaninie, dzięki czemu nadruk jest “przewiewny”.
Natomiast jeśli chodzi o haft, ma wiele zalet
Haft komputerowy, bowiem mowa o maszynowym hafcie, pozwala na stwarzanie trwałych i co ważne dowolnych wzorów, które na dodatek są niespieralne. Wyróżniamy całe mnóstwo rodzajów haftów, jednakże w przypadku elementu reklamowego mogą okazać się zbyt pracochłonne i oczywiście kosztowne. I jakby się powszechnie wydawało, haft to doskonały wybór. W przypadku promocji, wybór haftowanego elementu reklamowego to wybór trafny, oczywiście w przypadku maszynowego haftu. Obecnie powraca moda na wyszywane elementy. Vintage jest teraz zdecydowanie na czasie. Jeśli zatem wybierać haftowane logo to jest to pomysł bardzo trendy i nowoczesny.
Wybierając sposób zdobienia odzieży metodą nadruku, bądź hafty, bierzemy pod uwagę kilka czynników: czy będzie trwały, jaki będzie jego koszt i oczywiście wygląd estetyczny. Spośród nadruków chyba najlepszy będzie nadruk flock, jeśli chodzi o wzory nieskomplikowane, nadruk cyfrowy, a jeśli chcemy być modni to z pewnością haft będzie strzałem w dziesiątkę.