Jeśli Twój lot jest opóźniony, linie lotnicze lub organizator wycieczek mają obowiązek opiekować się tobą podczas oczekiwania na lotnisku. Powinieneś pozostać w kontakcie z linią lotniczą, aby uzyskać najnowsze informacje.
Możesz również ubiegać się o dodatkowe odszkodowanie z polisy ubezpieczenia podróży za opóźniony samolot.
Ubezpieczenie podróżne i opóźnienia lotów
Oprócz tego, że linie lotnicze są zobowiązane do opieki nad tobą, większość polis ubezpieczeniowych w podróży zapewnia pokrycie opóźnienia podróży, które ma zastosowanie, jeśli lot jest opóźniony o więcej niż 12 godzin z powodu:
- strajku
- niekorzystnej pogody
- awarii mechanicznej
Obciążenie za opóźnienie podróży zazwyczaj przybiera formę stałego świadczenia, które pomaga w pokryciu dodatkowych wydatków, takich jak jedzenie i picie podczas oczekiwania na lotnisku. Po upływie 12 godzin lub więcej odpowiednie ubezpieczenie powinno również dawać możliwość „rezygnacji” z urlopu i złożenia wniosku o zwrot kosztów niewykorzystanych lotów i zakwaterowania.
Obowiązuje ubezpieczenie na czas podróży i porzucenia podróży w niektórych polisach ubezpieczeniowych. Uzyskaj ofertę na ubezpieczenie podróżne z pokryciem opóźnienia podróży zawczasu. Tak samo jak z wyprzedzeniem warto wiedzieć czego można można oczekiwać od linii lotniczych
Wyjazd z lotniska w UE lub wejście do UE w europejskiej linii lotniczej rządzi się innymi zasadami, niż wtedy gdy mamy do czynienia z międzykontynentalnymi lotami.
Ale zawsze masz prawo do opieki i pomocy
Jeśli lot został opóźniony o więcej niż określony czas (dwie godziny lotu mniej niż 1500 km, trzy godziny w przypadku lotów 1500 km – 3500 km i cztery godziny w przypadku lotów o długości ponad 3500 km), linie lotnicze mają obowiązek dbać o Ciebie. Oznacza to dostarczanie żywności, napojów, komunikacji i zakwaterowania, jeśli jest opóźnienie. Masz prawo do tej pomocy niezależnie od przyczyny opóźnienia. Twoja linia lotnicza musi się tobą opiekować, dopóki nie będziesz w stanie odlecieć.
Wydatki własne
W przypadku zakłóceń na dużą skalę w liniach lotniczych linie lotnicze mogą nie być w stanie opiekować się wszystkimi pasażerami. W tym przypadku stwierdza się że pasażerowie powinni być w stanie zorganizować własne jedzenie, napoje i zakwaterowanie, a następnie zażądać zwrotu kosztów od linii lotniczej. W tej sytuacji powinieneś najpierw uzyskać zgodę linii lotniczej i wydać tylko to, czego potrzebujesz, możesz mieć trudności z odzyskaniem kosztów za zakup napojów alkoholowych i pięciogwiazdkowego zakwaterowania.
Opóźnienia przekraczające pięć godzin
Jeśli Twój lot jest opóźniony o więcej niż pięć godzin i nie chcesz już podróżować, ponieważ Twoja podróż nie ma już celu, masz prawo do zwrotu kosztów lotu. Obejmuje to każdą część lotu, którą już ukończyłeś, oraz niewykorzystane części, ale nie obejmuje zakwaterowania ani innych wydatków wakacyjnych. Jeśli ukończyłeś część swojej podróży, masz również prawo do lotu z powrotem na pierwotne lotnisko wylotu. Pamiętaj, że jeśli chcesz kupić bilet zastępczy, korzystając ze zwrotu z opóźnionego lotu, może Cię to kosztować więcej w krótkim czasie.