Dbałość o wysoką jakość oferowanych usług i towarów to w dzisiejszych czasach już niemalże standard. Trzeba jednak pamiętać, że ostateczna jakość produktu zależy od jakości działania całej organizacji.
Aby zwiększyć efektywność wszystkich procesów zachodzących w firmie wielu przedsiębiorców decyduje się na wdrożenie certyfikowanego systemu zarządzania jakością. Tej proces wymaga współpracy wszystkich pracowników, ale najważniejsze zadania stoją przed przedstawicielem kierownictwa ds. systemu zarządzania jakością.
Zakres obowiązków pełnomocnika
Kiedy organizacja decyduje się na certyfikację systemu zarządzania jakością, to jednym z pierwszych kroków jest wyznaczenie pełnomocnika ds. SZJ. Jest to osoba, która nadzoruje proces tworzenia systemu jakości. Do jej obowiązków należy zarządzanie dokumentacją dotyczącą SZJ, przygotowywanie raportów dla kadry kierowniczej oraz współpraca z jednostką certyfikującą. Pełnomocnik zajmuje się także planowaniem audytów wewnętrznych, analizowaniem ich wyników oraz nadzorowaniem wdrażania działań korygujących. Osoba pełniąca tą funkcję powinna nie tylko czuwać nad procesem certyfikacji, ale także dbać nieustannie o doskonalenie systemu zarządzania jakością.
Kwalifikacje pełnomocnika
Osoba planująca rozpoczęcie pracy na tym stanowisku powinna doskonale znać zakres normy ISO 9001. Niezbędna jest też wiedza z zakresu planowania, zarządzania procesami oraz przeprowadzania audytów. Dobrym przygotowaniem pod kątem teoretycznym oraz praktycznym dają specjalistyczne szkolenia. http://www.szkolenia.bureauveritas.pl/tematy-szkolen/jakosc-szkolenia/iso-9001-pelnomocnik-ds-jakoscia Kandydat powinien także bardzo dobrze znać organizację i rozumieć jej działanie. Nie da się ukryć, że jest to posada bardzo odpowiedzialna i wymagająca wiedzy oraz umiejętności z wielu dziedzin. W pracy pełnomocnika świetnie sprawdzą się osoby zorganizowane, terminowo i efektywnie wykonujące każde powierzone zadanie.