Transformacja Lean to proces wprowadzania zmian w organizacji w celu maksymalizacji przepływu wartości wytwarzanej dla klienta.
W wyniku tego procesu marnotrawne działania są:
- identyfikowane
- usuwane
- optymalizowane
Jest to sprzeczne z popularnym przekonaniem, że Lean polega na eliminowaniu marnotrawstwa. Lean polega na zwiększaniu wartości dla klienta, a usuwanie odpadów jest tylko konsekwencją. Dla niektórych może to brzmieć niuans, ale rozróżnienie jest w rzeczywistości bardzo ważne i w jego zrozumieniu pomagają profesjonaliści w tym temacie, tacy jak firma Lean Enterprise Institute Polska.
Jeśli myślimy o Lean tylko z perspektywy ograniczenia marnotrawstwa, łatwo pomylić inicjatywę Lean z redukcją kosztów lub redukcją budżetu. Szkoda, ale wiele firm tak naprawdę ma na myśli właśnie to, kiedy twierdzą, że decydują się na projekty transformacyjne lean. Jest to po prostu błędne i dalekie od prawdziwych intencji.
W poniższych akapitach poznasz najważniejsze elementy modelu transformacji Lean. Trzymaj się ich, aby zobaczyć, jak zbudować mapę drogową transformacji i poznać etapy z nią związane.
Model Transformacji Lean
Zanim zaczniesz przekształcać swoją organizację w rozwiązanie biznesowe typu Lean, musisz zrozumieć, w co się angażujesz, swój zespół i całą firmę. Podczas transformacji konieczne będzie skupienie się na tych kilku elementach:
- Podejście sytuacyjne
- Doskonalenie procesów
- Rozwój zdolności
- Odpowiedzialne przywództwo
- Podstawowe myślenie, sposób myślenia, założenia
Musi być oczywiste dla kierownictwa i jasne dla personelu, dlaczego zaczynasz transformację Lean. Jako inicjator musisz mieć solidne wsparcie na wszystkich poziomach swojej organizacji, w przeciwnym razie ryzykujesz bardzo szybkie powrót do „starych sposobów”. Ujawnij, jakie problemy próbujesz rozwiązać przy pomocy transformacji Lean, i zweryfikuj to za pomocą profesjonalistów znających się na tych projektach, aby mieć pewność, że poruszasz się w dobrym kierunku.
Ponieważ niektóre metody i techniki stosowane w Lean są sprzeczne z konwencjonalnymi praktykami pracy, mogą wydawać się nielogiczne dla większości osób w Twojej firmie. Jasne informowanie o tym, co się wydarzy podczas transformacji Lean i po niej, ma kluczowe znaczenie dla uniknięcia masowego oporu.
W praktykach Lean należy zwrócić szczególną uwagę zarówno na menedżerów szkoleń, jak i stałych członków zespołu. Nie możesz oczekiwać, że cokolwiek się zmieni, chyba że Twoi ludzie przyjmą nową mentalność.
Niemniej jednak musisz zaakceptować zmiany przywództwa na poziomie firmy. Nie chodzi o zwolnienie połowy zespołu zarządzającego, ale o przyjęcie kultury wspólnego przywództwa. W Lean każdy jest liderem. Zezwolenie nawet regularnym członkom zespołu na wykorzystanie ich potencjału przywódczego i swobodne podejmowanie decyzji w pewnym zakresie bez wyraźnego pytania przełożonego o zgodę jest kluczowe dla powodzenia transformacji.
Co więcej, transformacja Lean będzie wymagała ewolucji kultury firmy w celu dostosowania jej do tego, co Lean faktycznie oznacza.