Bez względu na to, czy masz już pracę i chcesz spróbować czegoś nowego, czy dopiero rozpoczynasz swoją karierę zawodową – poszukiwanie zatrudnienia nigdy nie jest łatwe. Wymaga zaangażowania, samodyscypliny oraz wytrwałości, a liczba pojawiających się ofert i wygórowane oczekiwania niektórych pracodawców, mogą przytłaczać. Jak rozsądnie podejść do takiego zadania i nie poddać się na starcie? W tym artykule znajdziesz praktyczne wskazówki, które zwiększą Twoje szanse na sukces.
Określ swoje cele zawodowe
Zanim na dobre rozpoczniesz poszukiwania zatrudnienia, zastanów się, co chciałbyś robić w życiu i jaki rodzaj pracy Cię interesuje. Wolisz działać w terenie, w biurze, a może całkowicie zdalnie? Preferujesz samodzielne wykonywanie obowiązków czy we współpracy z innymi?
Spróbuj określić, jak widzisz swoją przyszłość za kilka lat i jak ma przebiegać Twoją kariera – w ten sposób zawężysz pole poszukiwań i łatwiej znajdziesz idealną dla siebie ofertę.
Oceń swoje kwalifikacje
Zrób krótkie podsumowanie swoich kompetencji. Przemyśl co potrafisz, jakie masz doświadczenie zawodowe i które cechy charakteru są Twoimi atutami. Dzięki temu dowiesz się, do jakiego stanowiska będziesz pasował i w jakiej branży możesz zrobić karierę. Jeśli sobie tego nie uświadomisz, czeka Cię wielogodzinne przeglądanie portali rekrutacyjnych, prawdopodobnie bez spektakularnych rezultatów.
Przygotuj profesjonalne dokumenty aplikacyjne
Mowa tu oczywiście o CV i liście motywacyjnym. Choć ten drugi dokument zwykle nie jest wymagany, warto go przygotować – w ten sposób pokażesz, że zależy Ci na danej pracy. Co z życiorysem? Profesjonalne CV powinno być przede wszystkim konkretne i przejrzyste, a jednocześnie nowoczesne oraz dopasowane do aktualnych wymogów rekrutacyjnych. Jeśli chcesz zaoszczędzić trochę czasu, wybierz internetowy Kreator CV. Wystarczy, że zdecydujesz się na jeden z dostępnych szablonów, wypełnisz puste pola informacjami o sobie, dopasujesz wygląd do swoich preferencji i pobierzesz projekt w uniwersalnym formacie PDF.
Jeśli chcesz zwiększyć swoje szanse na zatrudnienie, nie wysyłaj tego samego CV na każde stanowisko. Obecnie zwraca się uwagę na to, czy życiorys został dopasowany do oferty pracy tzn. czy posiadasz te kompetencje, których wymaga pracodawca. Wpisywanie umiejętności zupełnie niezwiązanych z pracą, o którą się starasz to strata czasu, zarówno Twojego, jak i rekrutera przeglądającego poszczególne aplikacje.
Gdzie szukać ofert pracy?
Urząd pracy, prasa czy radio – wiele osób przywiązało się do szukania zatrudnienia w takich miejscach. Nie da się jednak ukryć, że obecnie to internet jest najlepszym źródłem ofert pracy. Najwięcej ogłoszeń widnieje na dedykowanych platformach, gdzie wyniki wyszukiwania można dopasować do swoich indywidualnych preferencji. Warto też korzystać z newsletterów, dzięki którym informacje o nowych miejscach pracy będą na bieżąco spływały na Twoją skrzynkę mailową.
Dobrą metodą jest również przeglądanie stron internetowych poszczególnych firm. Szczegółowe informacje o aktualnie prowadzonych rekrutacjach znajdziesz w zakładce “kariera” lub “praca”. Ostatnim miejscem pełnym ofert pracy są media społecznościowe. Warto dołączyć do branżowych grup na Facebooku, gdzie na bieżąco pojawiają się nowe ogłoszenia zgodne z Twoim profilem zawodowym.