Zmieniające się trendy rynkowe, stale rosnąca w siłę konkurencja oraz coraz bardziej wyśrubowane wymagania samych klientów sprawiają, że marki muszą stale dostosowywać swoją działalność do nowych realiów. Jednym z najskuteczniejszych sposobów na zwiększenie ich atrakcyjności i konkurencyjności jest rebranding. Proces ten może przynieść wiele wymiernych korzyści, lecz wymaga także bardzo starannego planowania oraz profesjonalnego podejścia. W tym artykule wyjaśnimy, czym jest rebranding, kiedy warto go przeprowadzić, a także powiemy, komu powierzyć jego realizację, aby przyniósł oczekiwane, wyłącznie pozytywne rezultaty.
Czym jest rebranding? Na czym polega ten proces?
Rebranding to złożony i skomplikowany proces modyfikacji wizerunku marki. Może on obejmować zmiany w różnych sferach jej działalności – od identyfikacji wizualnej, poprzez strategię i komunikację, na samej ofercie firmy kończąc. Może opierać się na odświeżeniu logo, kolorystyki i typografii, ale także polegać na całkowitej zmianie nazwy, wizerunku i pozycjonowania marki na rynku. Jego głównym celem, bez względu na zakres, jest natomiast lepsze dostosowanie marki do aktualnych potrzeb jej odbiorców, poprawa jej rozpoznawalności w branży oraz zwiększenie konkurencyjności w stosunku do innych podmiotów.
Potrzeba przeprowadzenia rebrandingu może wynikać z różnych czynników. Może być reakcją na istotne zmiany w otoczeniu biznesowym firmy, otwierać jej drogę do dotarcia do nowej grupy docelowej lub stanowić niezbędną konieczność odbudowy utraconej wskutek złych decyzji biznesowych reputacji.
W zależności od indywidualnych potrzeb zlecającej go firmy, rebranding może przybierać różne formy – od subtelnej modyfikacji identyfikacji wizualnej marki aż po kompleksową transformację obejmującą praktycznie wszystkie, widoczne na zewnątrz elementy składające się na działalność firmy. Kluczowe w nim jest natomiast to, aby wszystkie wdrażane zmiany były przemyślane oraz spójne z wartościami i misją marki. Prawidłowo przeprowadzony rebranding pozwala bowiem nie tylko utrzymać obecnych klientów, lecz jednocześnie przyciągnąć nowych.
Kiedy warto przeprowadzić rebranding i komu powierzyć jego realizację?
Decyzja o rebrandingu powinna być poparta dokładną analizą sytuacji rynkowej przedsiębiorstwa i jego aktualnej kondycji. Na ten poważny krok najczęściej decydują się firmy, które dostrzegają znaczny spadek zainteresowania odbiorców swoją ofertą, chcą rozszerzyć swoją działalność na nowe rynki lub zmagają się z przestarzałym, nieaktualnym wizerunkiem. Rebranding jest również doskonałym rozwiązaniem dla tych marek, które przeszły fuzję lub zmieniły swoją strategię biznesową.
Jednym z kluczowych warunków do odniesienia sukcesu na polu rebrandingu jest jego profesjonalne przeprowadzenie. Zadanie to warto powierzyć doświadczonej agencji brandingowej, która posiada wiedzę oraz narzędzia niezbędne do stworzenia spójnej i skutecznej strategii rebrandingowej. Agencja przeprowadzi analizę rynku, określi kluczowe wartości marki oraz opracuje nowy plan komunikacji wizualnej i marketingowej marki, co pomoże marce zwiększyć swoją wartość oraz osiągnąć założone cele biznesowe.