Istnieje kodeks postępowania, do którego powinni się stosować deweloperzy i na których można polegać podczas składania reklamacji. Kodeks konsumencki dla budowniczych domów to branżowy kodeks postępowania dla deweloperów, który został opracowany, aby proces kupowania w domu był sprawiedliwszy i bardziej przejrzysty dla kupujących.
Pod tym – twórcy zawsze muszą posiadać system rozpatrywania reklamacji.
Celem Kodeksu jest zapewnienie:
- uczciwego traktowania wszystkich nowych nabywców nowo wybudowanych mieszkań domów,
- poznanie oczekiwanych poziomów usług,
- otrzymanie wiarygodnych informacji o ich zakupie.
Ma również na celu zapewnienie, że konsumenci znają swoje prawa przed i po przeprowadzce do nowo wybudowanego domu bądź też wynajęciu go jako inwestycja. Kupującym mieszkania od dewelopera należy również podać szczegółowe informacje dotyczące sposobu uzyskania dostępu do procedur rozstrzygania sporów w celu rozpatrzenia wszelkich reklamacji – tam właśnie trzeba sięgnąć, by zdobyć wiedzę na temat tego gdzie do reklamacji zgłaszać mieszkania dwupoziomowe Wola bądź inne.
Reklamacje – czego się spodziewać po kodeksie? Iż można:
- być traktowanym sprawiedliwie,
- dowiedzieć się, jakiego poziomu usług można się spodziewać
- uzyskać wiarygodne informacje o zakupie i prawach przed i po wynajmie
- wiedzieć, w jaki sposób uzyskać dostęp do ustaleń dotyczących rozwiązywania problemów dotyczących
- ewentualnych reklamacji na wady
Kto jest objęty kodeksem?
Kodeks konsumencki ma zastosowanie do nabywców domów, którzy kupili nowy lub nowo wybudowany dom bądź mieszkanie wybudowane przez dewelopera – producenta budowlanego zarejestrowanego i ubezpieczonego przez jeden z organów gwarancyjnych, które to oferują.
Wymagania przedsprzedażne i przekazywania zawarte w kodeksie dotyczą nabywców domów, którzy są pierwszymi nabywcami tego konkretnego domu.
Usługa posprzedażna Kodeksu obejmuje każdego, kto był pierwotnym nabywcą domu, ale także wszystkich kolejnych nabywców tych pomieszczeń w ciągu pierwszych dwóch lat od początkowego zakupu.
Gwarancje
Jedną z największych atrakcji zakupu nowego domu jest spokój związany z gwarancją związaną z zakupem. Większość nowopowstałych domów ma 10-letnią gwarancję na problemy z budową oraz gwarancję dewelopera – zwykle na dwa lata – na osprzęt i wyposażenie.
Przed podpisaniem umów powinieneś otrzymać następujące informacje w umowie rezerwacji:
- Nazwa i dane kontaktowe dostawcy gwarancji mieszkaniowej z ubezpieczeniem, która jest zawarta w transakcji.
- Podsumowanie ochrony ubezpieczeniowej, którą zapewnia ubezpieczona gwarancja mieszkaniowa.
Te dane są niezbędne przy późniejszych ewentualnych roszczeniach. Powinieneś również otrzymać szczegóły gwarancji udzielonej przez dewelopera. Powinny istnieć jasne wytyczne dotyczące tego, co obejmuje i sposobu składania roszczenia. Po przeprowadzce do nowego domu możesz od razu zauważyć, że masz problemy z osprzętem i armaturą – zgłoś to od razu do podmiotu wskazanego w umowie, a jeśli nie jesteś zadowolony ze sposobu rozpatrzenia Twojej skargi – zawsze możesz zwrócić się do sądu.