Jak rozpocząć promocję firmy w social media? Przed Tobą długa droga, ale na szczęście wiemy od czego zacząć

Promocja firmy w social mediach to temat rzeka. W żadnym wypadku nie jest to spokojna Wisła blisko ujścia do morza. To rwący potok górski, który od czasu do czasu zalewa okoliczne drogi i lubi sobie zabrać z sobą kilka większych drzew, a na domiar złego koryto zmienia tak często jak rękawiczki. W takim trudnym środowisku trudno jest pracować, jednak są na to sposoby i przy odpowiednim podejściu można się odnaleźć w takim zmiennym środowisku. Jak zacząć promocję firmy w social mediach, od czego trzymać się z daleka, gdzie znaleźć swoich klientów i co najważniejsze ile włożyć tam pieniędzy żeby się to opłaciło? Odpowiadamy na te pytania bez zbędnego owijania w bawełnę.

Czym są social media i jakie portale znajdziemy w Polsce? Czas zmierzyć się z trzygłowym smokiem

Dlaczego trzygłowym, bo w Polsce mamy trzy główne portale, które zrzeszają największą liczbę użytkowników. Do wielkiej trójki należy Facebook, Instagram oraz YouTube. Tuż za nimi plasuje się prężnie rozwijający się TikTok, wiecznie silny Twitter i mający oddanych użytkowników Snapchat. Wokół tego jest także Pinterest, Google+, Linkedin a także Wykop. Jak widać szereg możliwości jest bardzo rozległy. Co gorsza niemal każdy z wyżej wymienionych portali rządzi się swoimi prawami i kampanie reklamowe kierowane muszą być szyte na miarę. Od czego więc zacząć?

Promocję firmy na social mediach zacznij od zrozumienia swojego produktu – jak to zrobić?

Nie na każdej stronie powinieneś promować swoje produkty. Skupmy się na przykładzie. Wyobraź sobie, że świadczysz usługi doradcze z zakresu budowania wizerunku na YouTube. Radzisz sobie coraz lepiej więc chciałbyś złapać dużego klienta za pomocą dedykowanej kampanii na którymś z dostępnych w Polsce portali social mediowych. Oczywistym celem numer jeden jest właśnie  największy na świecie portal z materiałami video. Czy to jednak dobre podejście? Niekoniecznie.

Sprawdź gdzie są twoi klienci, a potem zweryfikuj czy ich tam znajdziesz

Teoretycznie twoi klienci mogą być na każdym portalu. Jednak nie wszędzie będzie ci prosto ich wyłowić. Publikując trzydziestosekundowy spot o możliwościach budowania kanału marki  właśnie na tej platformie sprawi, że dotrzesz do tysięcy ludzi interesujących się tym czy mogą wymienić olej silnikowy bez wizyty u mechanika albo sprawdzających do jakiego kraju pojechać na wakacje zimą. Kluczem jest targetowanie, które nie zawsze pozwala na wszystko. Na YT możesz ograniczyć wyświetlenia do zaledwie kilku cech i wskaźników demograficznych, a osoby zajmujące się tworzeniem contentu video mogę interesować się marketingiem, ale także wieloma innymi rzeczami. Co więc zrobić? Sięgnij po mniejszą platformę.  W takim wypadku idealny będzie Linkedin, bo na nim możesz targetować reklamy po zajmowanym stanowisku, co więcej jest możliwość wysyłania spersonalizowanych wiadomości do takich osób.

Polecamy również serwis -> Social media downloader

Z drugiej strony możesz mieć piekarnię – co wtedy?

Sprzedając najlepsze chleby w mieście warto o tym powiadomić okolicznych mieszkańców. Możesz roznosić ulotki, albo wynająć kilka banerów w okolicy, jednak doskonale zdajemy sobie sprawę, że taka reklama może nie być skuteczna. Najlepszym rozwiązaniem byłoby pokazać piękne i rumiane bochenki dokładnie w chwili kiedy wystawiasz je na swoich ladach. Jak to zrobić? Użyj do tego celu Facebooka. Ogranicz target do niewielkiego okręgu wokół twojego sklepu i wyświetlaj reklamę punktualnie o 16.30 czyli wtedy kiedy wyciągasz popołudniową partię pieczywa z pieca. Dorzuć do tego informację o zniżce na hasło “facebookowe bułeczki”. To powinno przynieść zamierzony efekt.

Komunikaty reklamowe powinieneś mieszać ze stałą obecnością na portalach

Social media zmieniają się bardzo szybko. Więc trudno powiedzieć coś co będzie aktualne dłużej niż przez kilka tygodni. Jednak od dłuższego czasu utrzymuje się taki trend, który sugeruje, że komunikaty reklamowe powinny być prowadzone niezależnie od stałej komunikacji. Dlaczego tak się dzieje? Powodów  jest kilka. Reklamy możesz kierować do konkretnych osób. Może to być remarketing, targetowanie po lokalizacji, lub po zainteresowaniach. Do każdego projektu reklamy użyjesz nieco innej grafiki, wszystko po to, by lepiej komunikowała to co chcesz przekazać konkretnej grupie. Komunikacja stała jest zdecydowanie bardziej ogólna i często ogranicza się do kilku postów miesięcznie. Jednak to też zależy od specyfiki platformy i celu jaki chcesz osiągnąć.

Cel – musisz wiedzieć czego chcesz!

Określenie celu wydaje się tu być kluczowe. Jeżeli już wiesz gdzie są twoi klienci i jak ich znaleźć. Masz pomysł na kilka kampanii reklamowych i na komunikację stałą to warto sobie powiedzieć prosto w oczy czego oczekujesz i jakie wyniki cię zadowolą. Z jednej strony może ci zależeć tylko na zasięgu, bo chcesz zbudować rozpoznawalność marki. Z drugiej natomiast nic nie stoi na przeszkodzie żebyś za pomocą social mediów generował ruch na twojej stronie. Wtedy konfigurujesz kampanię na przeklik. Możesz mieć też ukryte cele związane z badaniem rynku, ograniczaniem wpływu konkurencji albo zwykłą sprzedażą usług. Gdy to już będziesz wiedzieć, to możesz stwierdzić, że jesteś nieźle przygotowany do wejścia ze swoją marką w social media.

Partner merytoryczny: 3-a.eu

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *