Skuteczne zdobywanie klienta

sprzedaz

Kwestia, w jaki sposób skutecznie pozyskiwać nowych klientów spędza sen z powiek wielu przedsiębiorców bez względu na branżę, w jakiej działają. Bez klientów nie ma przecież biznesu. To truizm, ale może przesądzić o biznesowym sukcesie lub porażce. Bywają przedsiębiorcy, którzy mają dobry produkt lub świadczą profesjonalne usługi na wysokim poziomie, ale nie potrafią skutecznie dotrzeć do klienta. Niektórzy z nich czekają po prostu, aż klient sam ich znajdzie. Takie nastawienie nie może przełożyć się na sukces biznesowy. Trzeba samemu aktywnie zdobywać klientów. Ale jak to robić skutecznie?

Moc rekomendacji

Jednym ze sposobów zdobywania nowych klientów i partnerów biznesowych są rekomendacje biznesowe. Ludzie najchętniej robią interesy z osobami, które znają i którym ufają. To samo dotyczy klientów. Badania pokazują, że 22% Polaków często robi zakupy z polecenia, szczególnie w branży spożywczej, ale w rzeczywistości ta prawidłowość dotyczy wszystkich branż (źródło: http://nowymarketing.pl/a/3067,jak-rekomendacje-klientow-wplywaja-na-zysk-firmy-badanie-pbs-dla-obserwatorium-zarzadzania). Dlatego warto prosić dotychczasowych klientów, jak i kontrahentów o pozytywne opinie. Można także zostać członkiem organizacji rekomendacji biznesowej (np. BNI Polska), w której przedsiębiorcy wydają rekomendację innym firmom, polecając ich usługi.

Potencjał internetu

Nie można także zapominać o potencjale internetu, jeśli chodzi o zdobywanie nowych klientów. Oczywiście absolutną podstawą działań jest posiadanie firmowej lub sprzedażowej strony www, którą dodatkowo trzeba odpowiednio wypozycjonować i najlepiej wesprzeć reklamami Google AdWords oraz działaniami content marketingowymi. Dla większości osób internet jest dziś tak naprawdę pierwszym źródłem informacji, dlatego w sieci najłatwiej zdobyć klienta. Dodatkowo internauci mogą łatwo poznać opinie na temat konkretnej firmy, jej produktów i usług. Dlatego warto łączyć działania i również w sieci i nie zapominać o rekomendacjach (należy je umieścić także na własnej stronie internetowej).

Tradycyjne rozwiązania

Warto także zwrócić uwagę na tradycyjne rozwiązania w obszarze zdobywania klientów. Chociaż biznes coraz częściej korzysta z cyfrowych kanałów, błędem byłoby wyeliminowanie tradycyjnych. Przede wszystkim należy dobrze obrandować siedzibę firmy, żeby wyróżniała się na danej ulicy i była łatwa do znalezienia. Warto także reklamować się w prasie lokalnej i na bilbordach szczególnie, gdy zależy nam na budowaniu świadomości marki. Jeśli dysponujemy większym budżetem na marketing, dobrze jest przygotować kampanię do mediów elektronicznych (radio, telewizja).

Tak naprawdę każdy sposób zdobycia klienta jest dobry, jeśli jest skuteczny. Nie można jednak przy tym zapominać o uczciwości i etyce. Usługa lub towar sprzedane za wszelką cenę nie przełożą się na zdobycie lojalnego klienta lub kontrahenta, a mogą popsuć reputację, którą potem trudno odbudować.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *