Sprzedaż wysyłkowa jest zazwyczaj realizowana na dwa sposoby – klient dokonuje przedpłaty za towar lub sprzedawca wysyła paczkę za pobraniem.
Raczej nie spotyka się w takich sytuacjach sprzedaży z odroczonym terminem płatności, więc pojawia się problem w ujęciu takiej transakcji za pomocą kasy fiskalnej. Wobec tego, jak dobrze ująć na urządzeniu fiskalnym sprzedaż, która została zrealizowana za pomocą przedpłaty za towar?
Kasa fiskalna służy głównie do prawidłowego rozliczania podatku VAT.
Podatnicy są zobowiązani do ewidencjonowania sprzedaży dla osób fizycznych, które nie posiadają działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Rolników wymienia się osobno, gdyż ich działalność w podatku od towarów i usług również jest traktowana jako działalność gospodarcza – mówiąc prościej, rolnik jest również podatnikiem VAT.
Sprzedawca nie jest oczywiście zobowiązany do tego, aby cały dzień spędzać przed ekranem swojego komputera i sprawdzać, czy ktoś nie złożył zamówienia w jego sklepie. Towar zazwyczaj wysyłany jest najwcześniej dnia następnego, po wpłynięciu pieniędzy. Kiedy wobec tego należy udokumentować taką sprzedaż za pomocą kasy fiskalnej?
Przedpłata w formie gotówki
Jeżeli mówimy o sytuacji otrzymania przedpłaty w formie gotówki, to sprawa jest banalnie prosta – sprzedawca otrzymując pieniądze rejestruje transakcję na kasie. Sprawa się komplikuje, jeżeli przedpłata dokonywana jest przy pośrednictwie banku, co jest obecnie nagminne w płatnościach internetowych. Sprzedawca może dowiedzieć się o wpłynięciu wpłaty dopiero kilka dni po terminie, zaś mechanizm kasy fiskalnej nie pozwala na rejestrację wsteczną obrotu. Na takie przypadki opracowana została specjalna taktyka, z którą zgodziły się również organy podatkowe. Zaliczkę lub przedpłatę należy zaewidencjonować na kasie w chwili uzyskania informacji o jej otrzymaniu – bez względu na to, kiedy tak naprawdę otrzymaliśmy pieniądze na konto.
Pamiętajmy również o tym, że ewidencja zaliczki w tym samym miesiącu, w którym podatnik ją otrzymał nie stwarza żadnego problemu. Jeżeli jednak zaliczka zostanie zarejestrowana w innym miesiącu niż faktycznie wpłynęła na konto bankowe, to należy dokonać odpowiednich korekt, dzięki którym będzie możliwe prawidłowe rozliczenie podatkowe.